Hudba: Sabaton - Heroes (2014)

Autor: Adam Máčaj | 23.12.2014 o 13:06 | Karma článku: 3,13 | Prečítané:  478x

Po dvoch rokoch a menšej odbočke do švédskej histórie sa metalisti Sabaton vracajú aj s novým albumom. Vyšiel už na jar tohto roku a stihol ma odvtedy uchvátiť, zasýtiť, omrzieť, unudiť, až nakoniec takmer upadnúť do zabudnutia. A nakoniec som sa k nemu vrátil a zhodnotil.

Na ich tvorbe sa za posledné roky mení len málo. A vlastne to je dobre. Kapela vie, o čo majú záujem fanúšikovia a čo jej ide najlepšie. Keď sa pokúša o nejakú odchýlku od charakteristických čŕt svojej tvorby, kvalita prinajmenšom polovice týchto experimentov končí niekde v hlbinách podpriemeru. V novinke sa teda fanúšik jednoznačne nestratí. Sabaton prináša overené kvality - úderné vokály, rýchle piesne, výrazné gitary. A staré známe texty z druhej svetovej vojny. Aj učitelia dejepisu by mohli načerpať nové vedomosti. Pravda, nejde o tak neznámu časť svetových dejín, ako vzostup švédskej monarchie v sedemnástom storočí z minulého Carolus Rex (2012), ale celý album je ladený do príbehov o vojnových hrdinoch. To poskytuje zainteresovaný pohľad na ľudí, o ktorých sa bežne nehovorí. Podobne tematicky ucelené albumy teda začínajú byť u kapely pravidelnosťou a ostáva len dúfať, že v tom budú pokračovať.

K obalom albumu poviem len toľko, že ten z limitovanej edície pôsobí omnoho monumentálnejšie a strohejšie, asi ako z predminulého Coat of Arms (2010), alebo Live DVD Swedish Empire Live (2013). Ten štandardný je zas priamočiarejší, vojnový a pre mňa aj menej zaujímavý. Dosť však bolo formálnej stránky, prejdime radšej na obsah.

Úvod do albumu obstaráva Night Witches, ktorá prináša údernú skladbu zrovnateľnú snáď len s tradičným úvodom koncertov Ghost Division. Napriek tomu jej však niečo chýba. Azda za to môže s výnimkou refrénu vcelku tuctová skladba, na rozdiel od Rommelových Duchov.

Nasleduje dvojica No Bullets Fly a Smoking Snakes, obe klasický priemer tvorby kapely. Na prvý krát potešia, no hitom budú zrejme len v niektorých regiónoch. Sabaton totiž s novým albumom v každej piesni prináša príbeh hrdinov z rozličných krajín, je teda pochopiteľné, že text o nemeckom stíhacom pilotovi, ktorý spojenecký bombardér namiesto zostrelenia eskortoval do Británie, rovnako ako pieseň o brazílskych vojakoch, ktorí bojovali tak udatne, že ich vlastní vrahovia s poctami pochovali, získa väčšiu odozvu práve v Nemecku, respektíve Južnej Amerike. Pre našinca sú to však nanajvýš priemerné skladby.

V poradí štvrtá Inmate 4859 prináša tragický príbeh Witolda Pileckého, od čoho sa odvíja aj temný nádych skladby, spolu s na Sabaton veľmi pomalým a gradujúcim tempom. Nasledujúca To Hell and Back prináša z opačnej strany barikády nevinný a veselý úvod so zaujímavou, takmer folkovou linkou tiahnucou sa naprieč piesňou. Veľmi príjemná skladba a predzvesť prichádzajúceho vrcholu albumu.

Ten však najprv ešte spomalí The Ballad of Bull, klavírna balada, paradoxne nahraná práve v dobe, keď je kapela dočasne bez klávesáka. Našťastie aj spevák Joakim Brodén vie zaťukať do klávesov, problém je však, že pieseň stojí niekde uprostred. Klavírny úvod navodzuje dojem srdcervúcej balady, zvyšok piesne však mieri niekde inde. Na dokonalú The Hammer Has Fallen z albumu Metalizer (2007) sa novinka nechytá ani zďaleka, ale predstavuje príjemnú odvrátenú stránku kapely.

Po miernom potknutí však kapele nič nebráni vo vypustení toho najlepšieho z nového albumu. Začína to Resist and Bite, tvrdá skladba s chytľavým ústredným motívom, po nej nasleduje vo veľmi rýchlom tempe Soldier of 3 Armies, ktorá eskaluje hlavne v refréne.

Vo svete si ešte pred vydaním albumu úctyhodnú pozíciu získala Far from the Fame, ktorá bola naživo prvý krát hraná na festivale Masters of Rock 2012 vo Vizoviciach. Pre našincov bude o to zaujímavejšia, že hovorí o príbehu maršala Karla Janouška, československého vojnového hrdinu. Dôstojný záver riadnej časti albumu predstavuje Hearts of Iron, príjemne striedajúca melancholické pasáže s tradične hymnickými.

V limitovaných edíciách rôznej kvality a ceny sa potom nachádza od dvoch až do 5 bonusových skladieb, hoci  za zmienku stoja popravde len 4. Jedenásta v poradí 7734 je totiž len staršia skladba kapely prerobená do ich novšieho, typickejšieho zvuku, ponúka však máločo navyše. Po pár rokoch som aspoň vďaka remaku konečne pochopil záhadný názov. Skúste tie čísla nahodiť do kalkulačky. Tej starej, kde ešte "07734" po obrátení hore nohami znamenalo "hELLO": Dvanástou Man of War Sabaton skladá jasnú poctu legende žánru, kapele Manowar, štýlom predchádzajúcich Metal Machine a Metal Crue.

Limitovanú edíciu uzatvára trojica cover verzií, prvou je For Whom the Bell Tolls, pôvodne od Metalliky, následne En Hjältes Väg od neznámej švédskej formácie Raubtier a nakoniec Out of Control od fínskych Battle Beast. Chytľavé a pekne spracované, ale nič nové neprinášajú.

Na záver treba dodať, že skupina Sabaton s predkapelami Delain a Battle Beast vystúpi 9. februára 2015 v bratislavskej Refinery gallery.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?